Gå videre til hovedindholdet

Anderledes dekoration

Jeg er meget kreativ og elsker når kunst og vægpynt er lidt mere specielt end blot et kedeligt maleri. Jeg sidder tit og leder efter fede idéer til at dekorere mine vægge. Jeg er faldet over rigtig mange sjove, fede og billige måder. Nu vil jeg selvfølgelig gerne dele dem med jer.

Voliere på væggen

Du skal bruge nogle gamle tallerkener med fugle og blomster på. Man kan tit finde nogle super fede tallerkener i genbrugsbutikker. Ellers spørg dine bedsteforældre om de har nogle de vil af med. Du skal også bruge nogle enkle tallerkener, gerne med en farvet kant, noget maling og nogle porcelæns tusser. På dette billeder er farven på malingen gråviolet, du skal bare tænke på at det er en neutral farve der passer til motiverne på tallerkenerne. Del væggen op i to og mal den nederste del din udvalgte farve. Dekorer nu de enkle tallerkener med porcelæns tusserne og brænd tallerkenerne i ovnen efter anvisningen på tusserne. På billedet er brugt grafiske motiver, det giver modspil til de blomstrede tallerkener. Hæng nu tallerkenerne op og dekorer med fugle og grene. På billedet er brugt et vinyl art fra rambow til 195 kr. Jeg havde selv lidt svært ved at finde det brugte eksempel men har lige fundet et link til jer:
http://www.maler-maling.dk/653/produkter/wallstickers/wallstickers_smaa_fugle_50x70cm
Rambow har så vidt jeg kan se ingen online handel. Hvis man bor i nærheden af København er det at foretrække at besøge deres butik på Østerbrogade 55a, 2100 København Ø.


Tilbage til skolebænken

Denne fede idé så jeg da jeg var på en to ugers ferie i USA. Der var et ungt vennepar der havde hele deres væg malet over med tavlelak. På "tavlen" havde de hilsner fra venner og bekendte fra hele verden. Jeg fik også lov til at signere en lille dansk hilsen. Det er en super fed måde at have en masse minder og søde ord til at dekorere. Denne trend har i de seneste år været et kæmpe hit i mange ungdommelige hjem. Det er nok også denne trend der har udviklet sig til de almindelige sorte vægge, der stille og roligt er ved at brede sig. 


Natur på vægen

Skynd dig ud i den nærmeste skov og tag nogle afsavede grene med hjem. På billedet er der brugt birketræs grene, det synes jeg personligt også er flottest fordi det er et lyst træ. Man kan også sagtens mixe træsorter. Sørg for at undersøge om det er lovligt at snuppe grene med hjem fra skoven inden du går på rov. Vi har ikke så forfærdeligt mange birketræer i de danske skove. Hvis ikke du kan finde det kan du eventuelt spørge naboen eller sætte en annonce på den blå avis.

Mal selv

Jeg er vild med idéen om at dekorere med wallstickers, men jeg ønsker bare ikke at have det samme som alle andre. Hvis du selv er enormt kreativ og har bare en smule maleevner så kan du kaste dig ud i dette projekt. Dette billede har jeg sammen med en dygtig veninde malet. Det forestiller min kæreste og jeg på vores stamtræ. Billedet her er lavet som silhuet. 

Hvis du sidder og tænker på hvordan du kunne udføre samme idé, kan jeg fortælle at det ikke er så svært som det måske ser ud. Det er vigtigt du har en forholdvis glat flade at male på. Savsmuldtapet er ikke nemt at arbejde med. Alt du skal bruge er et digitalt bilede, en blyant, tape, et stort stykke bagepapir (afhængig af hvor stort dit billede skal være), sort maling, meget tynde pensler og en fugtig klud hvis det skulle ske, at du plettede et forkert sted.

  • Først fandt jeg det billede jeg ønskede som motiv. Jeg havde billedet på min computer. 
  • Fordi jeg ville have mit billede stort var jeg nød til at forbinde min computer med mit tv. Det gøres nemt hvis du har en bærbar. Alt du skal bruge er et HDMI kabel. 
  • Inden du kan overføre billedet til tv'et skal du lægge billedet i word, så du kan lave det til en silhuet. Hvis du som jeg har word 7 skal du bare følge min anvisning. Du indsætter billedet i word og dobbelt klikker på det så du kommer ind i indstillinger for billedet. Her vælger du "farve", går ned til omfarv og derefter klikker på "sort/hvid" (oppe i venstre hjørne af bjælken). Billedet er muligvis ikke særlig detaljeret. Hvis du ønsker det skal være lidt mere tydeligt skal du klikke på "farve" igen og helt nede i bundet "indstillinger for billedfarve". Nu popper en ny boks frem, her vælger du "billedkorrektioner" og flytter markøren til højre og billedet bliver nu skarpere. Nu vil du se flere detaljer på dit silhuet billede.
  • Dobbelt klik på billedet og tryk "gem som billede" sørg for at formaten er et JPEG.
  • Åben billedet og træk det over på dit tv, lav billedet i den ønskede størrelse. 
  • Tag dit bagepapir og klister det fast til skærmen med tape. Sørg for det sidder helt tæt til skærmen og ikke kan rykke sig.
  • Nu skal du bare tegne dit motiv over på bagepapiret. Hvis du ikke ønsker billedet spejlvendt skal du tegne efter på den anden side af bagepapiret. Læg en avis under når du tegner den anden side, da det ellers vil smitte af på underlaget. Hold nu motivet op på væggen hvor du ønsker den. Tape det godt fast, som på skærmen. Tegn nu motivet op igen og det vil smitte af på vægen.
  • Nu fjerner du bagepapiret forsigtigt og du kan male blyant stregerne op med din maling. 
Min veninde malede efterfølgende træet som færdiggør mit motiv. 




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Find din indretnings stilart

Som jeg har nævnt i et tidligere indlæg er det vigtigt at finde sin helt egen stilart at indrette hjemmet på. Der er mange forskellige stilarter: retro, vintage, moderne rokoko, landstil eller romantisk. Denne hjemmeside kan hjælpe dig et stort stykke af vejen. Man kan sagtens blande forskellige stilarter. Man skal ikke regne med at man kan finde sin stil på en uge. Det er et livs projekt! Igen vil jeg anbefale at finde inspiration på nettet, eksempelvis på den nævnte hjemmeside, og derefter finde lignende møbler på eksempelvis loppemarkeder eller www.dba.dk (Den Blå Avis). Retro Retro er en stilart der imiterer en ældre stilart. En meget enkel måde at indføre retro i sit hjem er ved hjælp af skilte. Der findes mange sjove skilte med mottoer, men også med gamle opskrifter på eksempelvis boller. Heldigvis er det idag meget "in" at bruge retro ting. Rigtig mange køkkenredskaber kan findes i retro stil, men som er helt splinter nye. Retro kan være enormt smukt i en l

Dekorative fliser - Flise-moden

Igennem mange år er fliser blevet brugt rent praktisk i både køkken og bad. Stilen har ændret sig utroligt meget i løbet af årene. I den moderne verden vi lever i idag handler det om at stikke ud og overskride grænser. Det er nu blevet enormt "in" at udsmykke hjemmet med fliser og ikke kun for det praktiske. Men denne gang er stilen lidt mere speciel, og kun fantasien sætter grænser. I dette indlæg vil jeg komme med nogle bud på hvordan du kan gå i krig både med dine gamle kedelige fliser, men også hvordan du kan skrifte dine gamle ud hvis du har mod på det. Der findes både billige og dyre måder at gøre det på. Gamle til nye Der findes flere måder at gøre dine gamle fliser mere interessante. Den billigste måde at ved hjælp af stickers. Men inden du går i krig med dette projekt er det vigtigt at du får renset fliserne grundigt. Der må hverken sidde mad, sæbe eller kalkrester på fliserne. På mindre end en dag har du pludselig et helt nyt rum. Find stickers:  http://w

Bord dæk dig !

I sæsonens anledning synes jeg lige vi tager et indlæg om borddækning. Som så mange andre ting er der også flere forskellige stilarter og måder at dække et bord. Jeg håber på at kunne inspirere! Måske er der nogen der i sidste øjeblik mangler inspiration til konfirmationen.   Grundlæggende er her et billede der viser den pligtopfyldende borddækning. Det er ikke sikkert man har behov for det hele, man kan selv plukke ud hvad man har behov for.  Romantik For at sammensætte denne borddækning har du brug for alle dine feminine sider. Glas med fine mønstre, tallerkener med smukke detaljer. Blomster dekorationer, gerne roser. Selvfølgelig må du ikke glemme lysestagerne. Hvis du ønsker servietter skal du bruge noget simpelt, det kan sagtens være i farver, men så skal det være i lyse nuancer. Man kan også sagtens bruge stofservietter, men dem er der mange gæster der helst vil være foruden. Hold farverne så neutrale som muligt da detaljerne i stellet skal stjæle opmærksomheden. Ind