Gå videre til hovedindholdet

Læsetid!

Jeg elsker at læse. Faktisk har jeg læst så meget at min optiker beskylder min læsning for at have resulteret i at jeg idag har dårligt syn. Det kan man jo så selv vælge om man vil tro på eller ej, men hurra for briller og lincer. Nok om det!- Dette indlæg vil omhandle bøger jeg ikke ville have været foruden, og bøger jeg hungre efter at eje eller at få læst.

Yndlingsbøger

1. Afdeling Q - serien

Denne serie er et must-have for den krimi interesserede læser, men de har den nok allerede. Jeg blev forelsket med det samme da jeg kastede mig over den første bog. Faktisk lykkedes det mig ikke at læse dem i den rigtige rækkefølge, men det gjorde faktisk ikke så meget. Disse bøger fangede mig så meget at jeg tror jeg klarede hver enkelt på et par uger. Det er svært at rive sig fra når først man er fanget. Det er en god blanding mellem krimi og komik. Jeg vil helt klart anbefale dem til hvis man har brug for at fordybe sig i en bog, hvis man eksempelvis trænger til at komme lidt væk fra hverdagen. Min yndlingsbog i denne serie er den første "pigen i buret". Men jeg synes helt klart det er at foretrække at læse dem i den rigtige rækkefølge, da der er en sammenhæng mellem dem. Hvis du ønsker at læse bøgerne skal du skynde dig at komme igang, for zentropa har købt rettigheden på at filmatisere serien, og er allerede nu igang med optagelserne.

2. Alfabethuset

Denne bog er en blanding af krimi og drama. Jeg er meget betaget af 2. verdenskrig  og derfor fangede denne bog mig. Bogen er meget spændings fyldt og kan godt presse tåre frem i øjnene. Den er lidt makaber og er bestemt ikke for sarte sjæle. Jeg synes den er utrolig godt skrevet og er meget billedlig fortalt. Man kan næsten fornemme og lufte omgivelserne som det er beskrevet i denne bog. Bogen skulle have været filmatiseret, men stod på stand-by nogle år. Nu viser det sig at Hollywood er interesserede i den. Jeg venter med spænding! 

3. Døden ved vand

Døden ved vand er en fangende krimi. Den starter meget blødt og bliver lige så stille mere og mere makaber. Jeg er personligt ked af at Torkil Damhaug ikke har skrevet flere bøger end han har. Jeg er vild med hans måde at udtrykke sig på. Han er ikke bange for at beskrive handlingen livlig og billedlig. Hvis man er 100% krimi elsker, så skal man ikke lade sig kede i starten af bogen, man skal derimod vente tålmodigt, da handlingen tager en skarp drejning. Man kan dog godt fornemme at der er noget galt helt fra starten. Bogen er helt klart en af mine favoritter. Jeg læste den på en ferietur på to ugers tid, og har faktisk læst den igen siden. 

3. Lær at tegne

Ja, du læste rigtigt! -Med denne bog kan du nemlig lære at tegne og få et bedre indblik i hvorfor nogle er bedre til at tegne end andre. Bogen er ikke kun for kunst interesserede, men det kan godt være tungt stof at læse hvis man absolut ingen interesse har. Jeg fandt bogen meget spændende og har lært meget omkring mennesket syn og hjernen bag. Den handler ikke kun om teknikker, men også hvordan det at se er altafgørende om man kan tegne. Bogen er en lærerig bog med opgaver og den kan bestemt ikke læses på kort tid. Man skal bruge lidt ekstra tid på at komme igennem den, da der som sagt er beskrevet teknikker og den er fyldt med opgaver, så du kan lære at tegne.

Bøger jeg bare må læse

1. Mode guide

Denne bog handler i bund og grund om hvordan du sammensætter og pifter dit look op. Jeg har hørt rigtig mange tale godt om den og kunne rigtig godt tænke mig at få fingrene i den. Den findes desværre ikke på dansk, og det er endnu ikke lykkedes mig at opstøve den i nogen danske butikker. Men jeg ved at man med sikkerhed kan finde en shop på nettet. Det kunne eksempelvis være saxo.

2. Tragisk men sandt

Jeg opdagede denne bog i et afsnit af Dr. Phil, hvor forfatteren var i centrum. Hun fortalte sin historie og har fundet trøst i at skrive denne bog, som omhandler en grusom sand historie om hendes barndom. Jeg vil ikke gå i dybden med omhandlingen, men jeg kan røbe at den ikke er for sarte sjæle. Jeg har endnu ikke læst den, men som sagt hørt hendes historie i et afsnit af Dr. Phil. Bogen er ikke oversat til dansk og er derfor på engelsk. 

3. Ja ! Vi skal giftes.

Bogen er skrevet af Jim Lyngvild, som jeg er kæmpe fan af. Kort sagt, er det en huskeliste om hvad man skal huske til sit bryllup. Jeg er ret sikker på at hvis jeg kommer til at eje denne fantastiske bog, så kommer der ikke til at mangle noget til mit bryllup. Derfor er det et must-have for mig. Men jeg skal forhåbentlig ikke giftes imorgen, derfor ligger den ikke øverst på ønske-listen. 

Andre krimiforfattere

Som i nok kan tyde er jeg en stor fan af krimier. Selvom jeg somme tider holder en pause derfra, vender jeg altid tilbage. Derfor kan jeg roligt anbefale et par andre forfattere som jeg finder interessante. Hele dette indlæg skal jo ikke omhandle krimi, men hvis du ønsker flere anbefalinger, hvad end det er krimi eller en anden genre, så må du endelig kommentere på dette indlæg.

Jo Nesbø

Håkan Nesser

Sara Blædel

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Find din indretnings stilart

Som jeg har nævnt i et tidligere indlæg er det vigtigt at finde sin helt egen stilart at indrette hjemmet på. Der er mange forskellige stilarter: retro, vintage, moderne rokoko, landstil eller romantisk. Denne hjemmeside kan hjælpe dig et stort stykke af vejen. Man kan sagtens blande forskellige stilarter. Man skal ikke regne med at man kan finde sin stil på en uge. Det er et livs projekt! Igen vil jeg anbefale at finde inspiration på nettet, eksempelvis på den nævnte hjemmeside, og derefter finde lignende møbler på eksempelvis loppemarkeder eller www.dba.dk (Den Blå Avis). Retro Retro er en stilart der imiterer en ældre stilart. En meget enkel måde at indføre retro i sit hjem er ved hjælp af skilte. Der findes mange sjove skilte med mottoer, men også med gamle opskrifter på eksempelvis boller. Heldigvis er det idag meget "in" at bruge retro ting. Rigtig mange køkkenredskaber kan findes i retro stil, men som er helt splinter nye. Retro kan være enormt smukt i en l

Dekorative fliser - Flise-moden

Igennem mange år er fliser blevet brugt rent praktisk i både køkken og bad. Stilen har ændret sig utroligt meget i løbet af årene. I den moderne verden vi lever i idag handler det om at stikke ud og overskride grænser. Det er nu blevet enormt "in" at udsmykke hjemmet med fliser og ikke kun for det praktiske. Men denne gang er stilen lidt mere speciel, og kun fantasien sætter grænser. I dette indlæg vil jeg komme med nogle bud på hvordan du kan gå i krig både med dine gamle kedelige fliser, men også hvordan du kan skrifte dine gamle ud hvis du har mod på det. Der findes både billige og dyre måder at gøre det på. Gamle til nye Der findes flere måder at gøre dine gamle fliser mere interessante. Den billigste måde at ved hjælp af stickers. Men inden du går i krig med dette projekt er det vigtigt at du får renset fliserne grundigt. Der må hverken sidde mad, sæbe eller kalkrester på fliserne. På mindre end en dag har du pludselig et helt nyt rum. Find stickers:  http://w

Bord dæk dig !

I sæsonens anledning synes jeg lige vi tager et indlæg om borddækning. Som så mange andre ting er der også flere forskellige stilarter og måder at dække et bord. Jeg håber på at kunne inspirere! Måske er der nogen der i sidste øjeblik mangler inspiration til konfirmationen.   Grundlæggende er her et billede der viser den pligtopfyldende borddækning. Det er ikke sikkert man har behov for det hele, man kan selv plukke ud hvad man har behov for.  Romantik For at sammensætte denne borddækning har du brug for alle dine feminine sider. Glas med fine mønstre, tallerkener med smukke detaljer. Blomster dekorationer, gerne roser. Selvfølgelig må du ikke glemme lysestagerne. Hvis du ønsker servietter skal du bruge noget simpelt, det kan sagtens være i farver, men så skal det være i lyse nuancer. Man kan også sagtens bruge stofservietter, men dem er der mange gæster der helst vil være foruden. Hold farverne så neutrale som muligt da detaljerne i stellet skal stjæle opmærksomheden. Ind